Godło Polski i flaga europejska
Treść podstrony

Logo: Szkoła promująca zdrowie Logo: Wielkopolska sieć szkół promujących zdrowie Logo: Zdrowie na 6+Napis: Szkoła promująca zdrowie

 


rok szkolny 2016/2017

 

 Napis: Pierwszy priorytetBezpieczeństwo

 

Na początku czerwca naszą szkołę odwiedziła p. Joanna Mikołajczyk, która razem z psychologiem szkolnym p. Aleksandrą Krajczewską przeprowadziła w oddziałach przedszkolnych warsztaty dotyczące edukacji humanitarnej. Dzieci miały okazję dowiedzieć się jak ważna jest wrażliwość na krzywdę innych i dlaczego powinniśmy pomagać sobie nawzajem.

20 czerwca odbył się coroczny sejmik szkolny. Jak zwykle, każda klasa wybrała na obrady po trzech delegatów. Tegoroczne spotkanie dotyczyło bezpieczeństwa na wakacjach. Gościliśmy przedstawicieli policji i straży miejskiej. Dyskusje były burzliwe, ale bardzo owocne.

Wnioski z sejmiku stały się podstawą do opracowania przez uczniów klas szóstych prezentacji, która uczy, jakie zasady bezpieczeństwa należy zachować w podróży, w górach, nad wodą, w mieście, na wsi i podczas jazdy rowerem.

zobacz prezentację: bezpieczne wakacje

Pokazano ją wszystkim uczniom klas I-VI oraz przedszkolakom 22 czerwca. Teraz nasze wakacje będą na pewno BEZPIECZNE

 

W kwietniu i w maju dokonaliśmy monitoringu naszej Polityki Ochrony Dzieci przed Krzywdzeniem. Na tej podstawie wystąpiliśmy do Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę o wydanie kolejnego certyfikatu. Otrzymaliśmy decyzję pozytywną - nowy certyfikat ważny jest do czerwca 2018r.

kliknij: nowy certyfikat

9 marca klasa Va razem ze swoją wychowawczynią - p. Barbara Sobkowiak wzięła udział w projekcie profilaktycznym z okazji obchodów “Dnia bezpiecznego Internetu 2017”, organizowanym przez Straż Miejską. Zajęcia dotyczyły zasad korzystania z portali społecznościowych, umieszczania informacji o osobach, udostępniania zdjęć, filmów, przestrzegania praw autorskich oraz odpowiedzialności sprawców za naruszenie norm prawnych.

 

Tuż po feriach (luty) pierwszoklasiści oraz uczniowie klasy 3b mieli przyjemne spotkanie z pieskiem ze Straży Ochrony Kolei. Opiekun naszego gościa opowiadał o szkoleniu psów oraz jego umiejętnościach. Każdy uczeń mógł pieska pogłaskać i zrobić pamiątkowe zdjęcie.

 

 

Pod koniec stycznia wszyscy uczniowie wzięli udział w spotkaniu ze strażnikami szkolnymi na temat bezpiecznych ferii. Dzieci dowiedziały się, gdzie można bez obawy o utratę zdrowia lub życia zjeżdżać na nartach i sankach oraz jeździć na łyżwach, jak unikać odmrożeń i wypadków na lodzie.

 

 

W grudniu świętowaliśmy w szkole Dzień Ochrony Praw Dziecka. W klasach odbyły się zajęcia na temat posiadanych przez dzieci praw. Nie zapomnieliśmy też o obowiązkach.

28 listopada odbyło się spotkanie uczniów klas drugich i trzecich z przedstawicielami Straży Ochrony Kolei na temat bezpieczeństwa na dworcach, przejazdach kolejowych, na torach i w pociągach. Dzieci z zaciekawieniem oglądały i przymierzały sprzęt stanowiący wyposażenie osób odpowiedzialnych za pasażerów PKP. 

 

 

W listopadzie strażniczka miejska – p. Monika Szałamacha przeprowadziła w klasach czwartych, piątych i szóstych zajęcia na temat bezpieczeństwa w sieci. Zwróciła uczniom uwagę na wszechobecną w dzisiejszych czasach cyberprzemoc, czyli prześladowanie, zastraszanie, nękanie i wyśmiewanie innych osób za pośrednictwem Internetu, sms-ów, e-maili, witryn internetowych, forów dyskusyjnych i portali społecznościowych. Takie działania wynikają z poczucia bezkarności sprawców, którzy zapominają, że nawet w Internecie trudno być anonimowym. Młodzież nauczyła się, jak poradzić sobie w sytuacjach, kiedy spotyka ich cyberprzemoc i do kogo mogą zwrócić się o pomoc.

 

 

12 października  strażniczka Miejska p.Monika Szałamacha odwiedziła ponownie naszą szkołę i wręczyła dzieciom odblaskowe opaski, które powinniśmy nosić, abyśmy byli  widoczni  na drodze.

W październiku uczniowie klas czwartych, piątych i szóstych  wzięli udział w zajęciach na temat radzenia sobie z agresją. Dowiedzieli się, że przemoc ma różne odcienie i nie polega jedynie na biciu i popychaniu. Nauczyli się jak dochodzi do przemocy, jak sobie z nią radzić oraz do kogo mogą zwrócić się o pomoc w sytuacjach trudnych. Następnie na godzinach wychowawczych opracowali kontrakty klasowe, czyli zbiory norm i zasad, których w ich klasie należy przestrzegać, żeby każdy czuł się bezpiecznie.

 

Bardzo ważna dla wszystkich uczniów jest bezpieczna droga do i ze szkoły. Wskazywali na to policjanci i strażnicy miejscy w czasie wrześniowych spotkań z uczniami klas I-VI oraz Oddziałów Przedszkolnych w ramach programów: Bezpiecznie to wiedzieć i znać” oraz „Szkoła wolna od przemocy i narkotyków”. Uświadamiali uczniom niebezpieczeństwa, jakie mogą się pojawiać w czasie drogi do szkoły i w czasie przebywania w jej pobliżu oraz zaznajamiali ich ze sposobami przeciwdziałania rozmaitym zagrożeniom. Przy okazji uczniowie ćwiczyli umiejętności grzecznego, stanowczego i skutecznego odmawiania.

 

  

W pierwszym tygodniu września uczniowie klas pierwszych wzięli udział w zajęciach integracyjnych prowadzonych przez pedagoga szkolnego. Mieli szansę poznać się lepiej i przekonali się, że mimo, iż każdy jest inny, to jednak wiele ich łączy.


Promowanie zdrowego stylu życia

 

Podsumowaniem naszych całorocznych działań zdrowotnych był festyn, który odbył się 29 maja. Dużo się wtedy działo: była prezentacja filmów “Śmietnik w mojej głowie’, warsztaty na temat zdrowego odżywiania prowadzone przez trenerów personalnych oraz wychowawców klas I-III, czytanie etykiet na produktach spożywczych, zawody sportowe, gry i zabawy oraz liczne animacje: malowanie buziek, bańki mydlane, formowanie balonów, zabawy w dmuchanym zamku, nauka chodzenia na szczudłach oraz języka migowego, tańce i występy zespołów dziecięcych. Imprezom towarzyszył konkurs na najzdrowszą potrawę (wygrało „rafaello z kaszy jaglanej” wykonane przez klasę IIIa) oraz degustacje zdrowych potraw.

 

W maju klasy IV-VI wzięły udział w konkursie na aktywną przerwę. Każda klasa wybrała dla siebie jeden dzień, w którym pokazała, że można ciekawie spędzić dużą przerwę. Pomysły były różne: gra w klasy, konkurencje z użyciem kółek hula hop, skakanki, konkursy i zabawy ruchowe, malowanie kartek na Dzień Mamy, tańce przy muzyce itp. Rywalizację wygrała klasa Vb. Gratulacje!!!

 

 

Uczniowie naszej szkoły przez cały rok mają dostęp do wody pitnej. Oprócz tego bierzemy udział w programie “Szklanka mleka”, a klasy I-III i oddziały przedszkolne - również w projekcie “Owoce i warzywa w szkole”. Dodatkowo przedszkolacy mieli swoje “Owocowe piątki”.

 

W maju reprezentacja naszej szkoły razem z panią Renatą Kostrzewą wzięła udział w jubileuszowym X Eko-rajdzie. W programie były liczne zadania, które nasi przedstawiciele wykonali celująco, zajmując pierwsze miejsce. Widać, że dbają o zdrowy styl życia. Więcej na http://www.codziennypoznan.pl

 

 

W kwietniu rozpoczęliśmy przygotowania do projektu “Czas na zdrowie”. Zebrała się grupa 10 uczniów, którzy pod opieką p. Grażyny Górskiej zdecydowali się promować wśród swoich kolegów zasady zdrowego stylu życia. Wybrali dla siebie nazwę Ekodzieciaki 82, ustalili plan działania i przygotowali własne koszulki.

 

Pierwszym zadaniem Ekodzieciaków była wycieczka do sklepu Organic Farma Zdrowia, który mieści się w Starym Browarze. Kierownik sklepu - p. Agnieszka Sawka opowiedziała o zasadach zdrowego żywienia oraz zaproponowała szereg ekologicznych produktów, które można stosować w codziennej diecie.

   

   

 

Na podstawie wiedzy zdobytej na wycieczce, w literaturze i czasopismach, grupa Ekodzieciaków przygotowała prezentację “Niech zdrowie zagości w naszej społeczności”, którą przedstawiła wszystkim klasom na spotkaniu 14 kwietnia.

zobacz prezentację: Niech zdrowie zagości w naszej społeczności

31 marca na zaproszenie szkolnego opiekuna PCK p. Marii Dudzik odbyły się warsztaty udzielania pierwszej pomocy dla klas piątych. Prowadził je p. Bartek - ratownik z poznańskiego oddziału PCK. Na zajęciach uczniowie poznali teoretyczne i praktyczne zasady ratowania życia. Dowiedzieli się jak wezwać pomoc, zabezpieczyć miejsca wypadku, jak postąpić w przypadku ratowania człowieka i udzielania mu pomocy. Przypomniano też alarmowe numery telefonu.

Po warsztatach z pierwszej pomocy organizowanych w klasach piątych czwórka uczniów wzięła udział w konkursie. “Wiem jak ratować życie” zorganizowanym przez Oddział Rejonowy PCK w Poznaniu. Nasi przedstawiciele zajęli tam zaszczytne trzecie miejsce.                                     Gratulujemy!!!

zobacz: dyplom

 

W marcu rozpoczęliśmy przygotowania do konkursuNie bójmy się ratować”, który popularyzuje wiedzę oraz doskonali umiejętności z zakresu   I pomocy. Szkołę reprezentowały dwa zespoły. W skład pierwszego z nich wchodzili: Oskar Murkowski – kl.1a, Maja   Frąckowiak – kl. 2b i Laura Werner – kl.3a. Drugi z kolei stanowiły osoby z klas starszych: Natasza Rumińska – kl. 4a, Marianna Kozaczko – kl.5a i Wiktoria Kurta – kl.6a. Ćwiczyliśmy pod okiem pani pielęgniarki oraz z ratownikami w czasie wycieczki do pogotowia ratunkowego.

 

 

Dzięki ciężkiej pracy odnieśliśmy sukces: zespół z klas młodszych zajął II miejsce, a ich starsi koledzy – III miejsce wśród wszystkich szkół reprezentujących nasze miasto. W ten sposób o jedną lokatę poprawiliśmy wynik ubiegłoroczny.

 zobacz: dyplom za zajęcie III miejsca

zobacz: dyplom za zajęcie II miejsca

Pod koniec listopada 2016r. ogłosiliśmy w oddziałach przedszkolnych oraz w klasach I-III konkurs „Śnieżnobiały uśmiech”. Polegał on na kontroli szczotkowania zębów przez cały grudzień 2016r.. Po każdym myciu porannym należało zaznaczyć tę czynność na planszy konkursowej żółtym kolorem, wieczorem – niebieskim. Wypełnione plany szczotkowania należało przynieść do szkoły zaraz po przerwie świątecznej. W sumie wpłynęło 38 kart. Rozstrzygnięcie konkursu zostało przeprowadzone na apelu kończącym I półrocze w edukacji wczesnoszkolnej, w dn. 23.02.2017r.. Nagrody dla uczniów ufundowała Rada Rodziców, a losowanie szczęśliwych kart przeprowadziła pielęgniarka szkolna – p. Małgorzata Bejga. Przewidziano dwie pierwsze nagrody w postaci elektrycznych szczoteczek do zębów oraz cztery wyróżnienia – dwie zwykłe szczoteczki i dwie dziecięce pasty do zębów. Nagrody główne otrzymały: Laura Popenda – kl. 1b i Honorata Stankowiak – kl. 3b. Wyróżnienia zaś trafiły do rąk: Adama Chruszczyńskiego – kl. 1a, Mai Frąckowiak – kl. 2b, Krzysztofa Mroczyńskiego – kl. 2a i Filipa Neydera – kl. 2c. Zwycięzcom gratulujemy. 

 

W listopadzie klasy piąte realizowały projekt edukacyjny „Nektar bogów”. Uczniowie sporządzali, a potem degustowali ze smakiem zdrowe i kolorowe napoje owocowe.

 

Od początku roku szkolnego klasy I-III oraz uczniowie z oddziałów przedszkolnych wzięły udział w programie „Śniadanie daje moc”, a 8 listopada zorganizowały „Dzień śniadania daje moc”. W całej szkole roznosiły się cudowne zapachy zdrowych posiłków.

                                                                                                                                                                    


 

rok szkolny 2015/2016

 

 Bezpieczeństwo

 

W czerwcu przeprowadziliśmy coroczną analizę zagrożeń w naszej placówce. Wyniki porównaliśmy z rokiem 2014/15. Badaniem objęta była porównywalna liczba uczniów z klas czwartych, piątych i szóstych.

Okazało się, że poziom bezpieczeństwa w naszej szkole w ostatnich latach znajduje się na takim samym poziomie - w roku ubiegłym wynosił 92%, a w tym roku szkolnym wynosi prawie tyle samo, bo 91% (najwyższy jest w klasie 6a oraz 4b  i wynosi 100%, a najniższy w klasie 6b – wynosi zaledwie 75%). O 5% zmniejszyła się ilość uczniów wskazujących, że na terenie szkoły byli ofiarą przemocy (z 18% do 13%), a 10% mniej badanych podało, że byli świadkami przemocy.

W dobrym kierunku idzie nasza praca profilaktyczna związana z radzeniem sobie w sytuacjach trudnych: mniej osób wskazuje, że na terenie szkoły lub boiska w trakcie przerw ktoś próbował wyłudzić od nich pieniądze lub inne rzeczy – o 8% (w tym roku podaje takie sytuacje jedynie 3% badanych), o 4% zmniejszyła się liczba respondentów podających, że ktoś groził im pobiciem, o 3% zmniejszyła się liczba uczniów, z których inni uczniowie się wyśmiewają, a 0 16% - że inni uczniowie przeszkadzają im w nauce w czasie lekcji (chociaż jest on w dalszym ciągu bardzo wysoki i wynosi 46%).

 

Tuż przed wakacjami odbył się coroczny sejmik uczniowski. W tym roku poświęcony był radzeniu sobie z uzależnieniami.

W maju 2016r. uczniowie klas trzecich wzięli udział w konkursie plastycznym organizowanym przez:  Straż Miejską Miasta Poznania, Referat Koordynacji Służb i Zespół Profilaktyki, pt. „Dzieci mówią NIE w kontaktach z obcymi”. Z każdej klasy wybrano jedną pracę wyróżniającą się tematem i wykonaniem: z klasy III A – Aleksandry Migdał, a z III B – Wiktorii Wróblewskiej. Pierwszego czerwca w Urzędzie Miejskim odbyła się uroczystość wręczenia upominków przez Komendanta Straży Miejskiej. Dla dziewczynek było to niezapomniane przeżycie uwieńczone wspólnym zdjęciem wszystkich uczestników.

  

W  tym samym miesiącu cała szkoła realizowała projekt "Mam prawo do odpoczynku i zabawy". W części warsztatowej dzieci poznawały swoje prawa, a na zakończenie odbył się rodzinny festyn sportowy, na boisku szkolnym i na stadionie AWF.

 

Również w maju został w szkole powołany zespół do spraw ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Przystąpiliśmy do pracy, która pozwoliła na realizację 6 standardów:

  • Standard 1: ustanowiliśmy i wprowadziliśmy w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem i zapewnienia im bezpieczeństwa;
  • Standard 2: monitorujemy swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci;
  • Standard 3: zapewniliśmy swoim pracownikom edukację w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia;
  • Standard 4: zaoferowaliśmy rodzicom edukację w zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystaniem;
  • Standard 5: zaoferowaliśmy dzieciom edukację w zakresie praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystaniem;
  • Standard 6: monitorujemy i okresowo weryfikujemy zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci.

Efektem naszych działań było uzyskanie Certyfikatu „Chronimy dzieci” w ramach rządowego programu  pod patronatem MEN pt„Bezpieczna i przyjazna szkoła”

W kwietniu uczniowie naszej szkoły wzięli udział w miejskim konkursie „Nie bójmy się ratować”. Zgłosiliśmy do udziału dwie drużyny: pierwsza składała się z przedstawicieli klas I-III: (klasy pierwsze reprezentowała Maja Frąckowiak, klasy drugie – Arkadiusz Popiałkiewicz i klasy trzecie – Natasza Rumińska); druga obejmowała klasy starsze: reprezentantką klas czwartych była Joanna Dziedzic, klas piątych – Zuzanna Burdziak, a klas szóstych – Łucja Kowalik. Przygotowania do konkursu odbywały się pod okiem zaprzyjaźnionej pani doktor (mamy Joasi), pielęgniarki szkolnej oraz ratowników z Pogotowia Ratunkowego przy ul. Rycerskiej 10. Wszystkim dziękujemy za pomoc. Tym bardziej, że dzięki temu ekipa z klas I-III zajęła III miejsce, a drużyna z klas starszych otrzymała za swój udział wyróżnienie. GRATULUJEMY!!! W razie wypadku zawsze na te osoby możemy liczyć. Potrafią udzielić pierwszej pomocy w razie krwotoków, omdleń, poparzeń, czy odmrożeń.

        

 

W marcu gościliśmy w szkole strażniczki miejskie. Z klasami IV-VI dyskutowały o zagrożeniach płynących z Internetu, zwłaszcza występujących na forach społecznościowych i przesyłanych pocztą elektroniczną.

Natomiast z uczniami klas młodszych rozmawiały o niebezpieczeństwach płynących z kontaktów z obcymi.

W lutym dla klas IV-VI odbyły się warsztaty „Porozmawiajmy o konflikcie” prowadzone przez psychologa szkolnego. Nasi uczniowie mieli okazję, by przyjrzeć się konfliktom z różnych stron oraz zastanowić się, czy zawsze są one złe. Była to też okazja do tego, by dostrzec drzemiącą w konfliktach energię oraz wymyślić w jaki sposób ukierunkować ją tak, by mogły z niej skorzystać obie strony sporu.

 

 

W tym samym czasie uczniowie z klas szóstych nauczyli się skutecznego odmawiania w sytuacjach, gdy ktoś namawia ich do złego i zmusza do podejmowania działań szkodliwych społecznie lub zagrażających im osobiście.

 

29 października w ramach ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej „Skanska - bezpieczni w pobliżu budowy”, uczniowie oddziałów przedszkolnych oraz klas I-III spotkali się z Tomciem Brygadzistą, Zebrą Drogową i Kotem. Bohaterowie teatrzyku uczyli ich jakie są znaki drogowe, jak bezpiecznie poruszać się po drodze i dlaczego nie należy wchodzić na teren budowy. Na koniec wszyscy uczniowie otrzymali opaski odblaskowe, które na pewno poprawią ich bezpieczeństwo.


Od początku roku szkolnego duży nacisk kładziemy na promowanie uczniów, którzy starają się na miarę możliwości wywiązywać z podstawowych obowiązków szkolnych, a dodatkowo robią coś pożytecznego dla klasy, szkoły lub środowiska. Realizujemy to w formie konkursu „Uczeń na medal”

 

  

Na początku roku szkolnego staromiejskie strażniczki szkolne - p. Monika Szałamacha i p. Dominika Ciechanowska oraz przedstawicielka policji z wydz. do spraw nieletnich - p. sierżant Monika Borowicz przeprowadziły zajęcia w ramach projektu „Bezpieczna droga do i ze szkoły”. Omówiono zasady poruszania się po drodze, znaczenie sygnalizacji świetlnej dla bezpieczeństwa, możliwe zagrożenia po drodze oraz sposoby ich uniknięcia. Przeprowadzono też praktyczne ćwiczenia przechodzenia przez jezdnię.

 

Artykuł i zdjęcia z akcji "Bezpieczna droga do i ze szkoły" na stronie straży miejskiej w Poznaniu - kliknij tutaj

We wrześniu i październiku w klasach czwartych odbył się cykl warsztatów poświęconych radzeniu sobie z agresją i przemocą. Efektem pracy uczniów było sporządzenie klasowych kontraktów, które poprawią dobrą atmosferę w poszczególnych zespołach.

 

W tym roku szkolnym duży nacisk kładziemy na bezpieczeństwo uczniów w czasie przerw. Bardzo dobrym rozwiązaniem okazały się „Przerwy przy muzyce”. Zamiast robić coś niemądrego – tańczymy.

 

 


 

Promowanie zdrowego stylu życia

 

23 czerwca 2016r. klasy czwarte wzięły udział w warsztatach kulinarnych „W zielonej krainie”. Uczniowie spotkali się z kucharzem oraz panią dietetyk, którzy nie tylko uczyli jak jeść zdrowo i ze smakiem, ale też wspólnie z dziećmi przygotowali koktajl warzywno-owocowy,  zdrową sałatkę (każdy według własnego pomysłu) oraz słodką przekąskę bez dodatku cukru. Było smacznie, zdrowo i kolorowo.

 

 

W marcu i kwietniu 2016r. klasy IV-VI brały udział w realizacji projektu edukacyjnego „Jak dbamy o dobrą formę?”. Jego wykonawcą była grupa liderów promocji zdrowia: Barbara Sobańska, Natalia  Szajek, Hanna Andrzejewska, Maksymilian Szabłowski, Julita Trocha i Adrianna Ciecierska.  Wszystkie zadania podzielone były na 3 etapy:

I – opracowanie ankiety na temat odżywiania, przeprowadzenie jej i opracowanie ilościowych i jakościowych wyników;

II – prezentacja wyników dla uczniów i ich rodziców;

III – działania medialne w obszarach, które wypadły niekorzystnie w ankietach.

Zobacz prezentacje jak dbamy o dobrą formę w naszej szkole: prezentacja 1; prezentacja 2

W lutym 2016r., jak co roku, dzieci z oddziałów przedszkolnych wzięły udział w realizacji programu „Czyste Powietrze wokół nas”. W trakcie zajęć poznały różne rodzaje dymów oraz przyczyny ich wydobywania. Dowiedziały się, że dym papierosowy jest szkodliwy oraz poznały skutki palenia papierosów. Nauczyły się też radzić sobie w sytuacjach, gdy znajdują się w zadymionych pomieszczeniach. Przedszkolaki były bardzo aktywne – uczyły się prawidłowego oddychania, bawiły się w pociąg oraz w kwiatki, rysowały i śpiewały.

  

Pod koniec listopada ogłosiliśmy w klasach I-III konkurs „Śnieżnobiały uśmiech”. Polegał on na kontroli szczotkowania zębów przez cały grudzień 2015r.. Po każdym myciu porannym należało zaznaczyć tę czynność na planszy konkursowej żółtym kolorem, wieczorem – niebieskim. Wypełnione plany szczotkowania należało przynieść do szkoły zaraz po przerwie świątecznej. W sumie wpłynęło 49 kart. Rozstrzygnięcie konkursu zostało przeprowadzone na apelu kończącym I półrocze w edukacji wczesnoszkolnej, w dn. 15.01.2016r..

Nagrody dla uczniów ufundowała Rada Rodziców i dlatego losowanie szczęśliwych kart przeprowadziła przewodnicząca – p. Paulina Przybył. Pierwszą nagrodę (elektryczną szczoteczkę do zębów) otrzymał Mateusz Ciennik z klasy 1b. Wyróżnienia otrzymali: Agata Krysiak  z klasy 1b - pastę Elmex; Gabrysia Stefanowska – kl. 2a – pastę Elmex oraz Honorata Stankowiak – z kl. 2b – szczoteczkę do zębów. Zwycięzcom gratulujemy.

 

październiku odwiedziły naszą szkołę panie z Powiatowej Stacji SANEPID. Realizowały program „Bądźmy zdrowi – wiemy, więc działamy” w oddziałach przedszkolnych. Dzieci dowiedziały się, na czym polega zdrowe odżywianie i zbilansowana dieta, jakie składniki odżywcze są im potrzebne dla prawidłowego funkcjonowania oraz co to jest piramida zdrowego żywienia i dlaczego układ produktów w niej zawarty jest ważny dla ich rozwoju. Na koniec każdy z uczestników zajęć otrzymał prezenty – koszulkę z okolicznościowym wydrukiem, zakładkę do książek, książeczkę i kolorowankę.

Tegoroczne lato uczniowie klas trzecich pożegnali ekologicznie. Wzięli udział w warsztatach profilaktyczno-edukacyjnych mających na celu propagowanie porządku i troski o środowisko naturalne. Zajęcia prowadzone były w formie konkursów organizowanych na specjalnych stoiskach przez organizatorów. Dotyczyły one kształtowania umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla życia i zdrowia w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych, ćwiczenia umiejętności udzielania pierwszej pomocy i bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Na zakończenie imprezy ochotnicy uzbrojeni w rękawiczki ochronne i kolorowe worki uporządkowali zajęty podczas imprezy teren. Przez cały czas dzieciom towarzyszył inspektor Wartuś i Felek Flaszka – maskotki Straży Miejskiej i Zakładu Zagospodarowania Odpadów.

 


 

rok szkolny 2014/2015

 

 Bezpieczeństwo

 

22 czerwca 2015r. odbył się w szkole coroczny sejmik uczniowski poświęcony aktualnym problemom szkolnym. Tegoroczny obejmował problemy bezpieczeństwa całej społeczności szkolnej w czasie przerw lekcyjnych. Propozycje uczniów dotyczyły organizowania zajęć sportowych i tanecznych na dużych przerwach; zwiększenia monitoringu na korytarzach, wprowadzenia prac społecznych za zachowania agresywne; przestrzegania zasady chodzenia prawą stroną po korytarzach; układania plecaków przed klasami; zwiększenia ilości dyżurów nauczycielskich i wprowadzenie dyżurów uczniowskich na przerwach.

  

  

W maju w klasach starszych przeprowadzono cykl warsztatów na temat radzenia sobie z trudnościami i stresem w ramach programu Znajdź właściwe rozwiązanie. Uczniowie za pomocą dramy ćwiczyli sposoby zachowania w konkretnych sytuacjach życiowych. Przy tej okazji podnieśli swoje wiadomości na temat różnych środków uzależniających.

 

 

 

 Dzień Europy – najważniejsze święto Unii Europejskiej

 

 

 

Zobacz sprawozdanie z obchodów na Starym Rynku kliknij tutaj

23 kwietnia odbył się konkurs organizowany przez PCK w Poznaniu

„Wiem jak ratować życie”

 

Zobacz sprawozdanie  konkursu - kliknij tutaj

 

Od dawna wiadomo, że w walce z agresją wśród młodzieży pomaga umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego. W lutym przeprowadziliśmy w szkole badania ankietowe na temat działalności kół zainteresowań w naszej szkole. Okazało się, że 82% naszych uczniów uczestniczy w różnych zajęciach pozalekcyjnych. Największym powodzeniem cieszą się zajęcia związane z ruchem: SKS, zajęcia prowadzone przez UKS „Przemysł” oraz wyjścia na lodowisko „Chwiałka”. Na wysokiej pozycji są też zajęcia teatralne, matematyczne i języka angielskiego.

 

Przed feriami zimowymi - w lutym odbyło się kolejne spotkanie strażniczek szkolnych z dziećmi na temat bezpiecznych zabaw zimowych na dworze oraz bezpiecznego korzystania z Internetu.

 

 

W styczniu we wszystkich klasach przeprowadzono akcję Bezpieczna woda. Przypomniano uczniom, o czym powinni pamiętać, zanim skorzystają z lodowisk znajdujących się na stawach, jeziorach i rzekach oraz jak należy się zachować w sytuacjach, kiedy lód się pod kimś załamie (zarówno wtedy, kiedy są ofiarami, jak i świadkami wypadku). Omówiono też wszystkie telefony alarmowe.


Przez pierwsze dwa miesiące (IX i X) klasy IV-VI wzięły udział w warsztatach na temat radzenia sobie z agresją, uczących negocjacji i kształtujących u uczniów postawę asertywności.

 


15 i 16 września 2015r. strażniczki szkolne przeprowadziły z uczniami spotkania na temat bezpiecznej drogi do i ze szkoły. W trakcie zajęć omówiono przepisy o ruchu drogowym dotyczące pieszych i zasady bezpiecznego zachowania się na co dzień, a szczególnie w środkach komunikacji miejskiej oraz w kontaktach z obcymi. W pobliżu szkoły przeprowadzono też ćwiczenia praktyczne w zakresie bezpiecznego korzystania z przejść dla pieszych oraz wyjaśniono rolę sygnalizacji świetlnych. Zaakcentowano również obowiązek stosowania elementów odblaskowych i ich znaczenia dla poprawy bezpieczeństwa.

 

 

We wrześniu psycholog szkolna przeprowadziła cykl warsztatów integrujących w klasach pierwszych. Zajęcia pozwoliły na zbudowanie więzi w klasach, ułatwiły nawiązanie współpracy i uświadomiły każdemu pierwszakowi poczucie przynależności do klasy, która przez kolejne lata będzie dla nich miejscem nauki i zabawy.


 


 

Promowanie zdrowego stylu życia

 

Przez cały rok szkolny braliśmy udział w programach „Szklanka mleka” i „Owoce w szkole”. Dodatkowo uczniowie z oddziałów przedszkolnych brali udział w akcji „Owocowe piątki”.

 

 

 

Pod koniec roku szkolnego w klasach pierwszych i czwartych przeprowadzono zajęcia w ramach programu „Ratujemy i uczymy ratować”. Każdy uczeń miał szansę przećwiczyć swoje umiejętności na „Mini Annie”. Dzięki temu wakacje na pewno będą bezpieczniejsze...

 

 

22 maja 2015r. wszyscy uczniowie, rodzice i nauczyciele wzięli udział w Festynie Zdrowotnym „Czas na zdrowie”. Na początku w trzech turach odbyły się pokazy filmów „Śmietnik w mojej głowie. Towarzyszyły mu dyskusje dotyczące zdrowego stylu życia oraz konkursy: prowadzący czytali przykłady różnych posiłków na pierwsze i drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację, a uczestnicy za pomocą przygotowanych wskaźników oceniali, czy jest to zestaw na jedynkę, czy na szóstkę; odbył się konkurs zagadek o warzywach i owocach z podziałem na drużynę dziewcząt i chłopców (wygrały dziewczyny) oraz malowano plakaty zachęcające do jedzenia jabłek. Z narysowanych plakatów wykonano wystawę, którą każdy mógł obejrzeć i zagłosować na najciekawszą pracę. Atmosfera na pokazach filmowych była bardzo miła. Wszyscy chętnie dyskutowali, pracowali i bawili się.

 

Wszystkie klasy przygotowały zdrowy poczęstunek z produktów ekologicznych. Potrawy zostały estetycznie wyeksponowane na specjalnej wystawie, a następnie odbyła się ich degustacja. Największym powodzeniem cieszyły się koreczki owocowo-warzywne, warzywa z dipem koperkowym, tarta ze szpinakiem, magdalenki z marchewką, babeczki z kaszy jaglanej oraz kasza jęczmienna z rodzynkami i cynamonem. Mniam….

W kolejnej części festynu uczniowie podzielili się na dwie grupy. Oddziały przedszkolne poszły z opiekunkami na boisko. Wychowawcy ze świetlicy zorganizowali tam dla nich gry i zabawy.

Klasy starsze pod okiem nauczycieli i rodziców poszły na stadion AWF. Na początku zorganizowano dla wszystkich naukę Zumby.

Potem każdy mógł wziąć udział w czterech konkurencjach sportowych: rzut vortexem, skok w dal, bieg krótki (50m dla klas pierwszych i drugich; 60m dla klas III i IV oraz 100m dla klas starszych ) oraz tor przeszkód.

Każdy, kto wziął udział w poszczególnych konkurencjach, otrzymywał za każdą z nich na wewnętrznej stronie ręki pieczątkę. Nie liczył się wynik, ale chęć udziału. Po zaliczeniu wszystkich czterech dyscyplin i uzyskaniu czterech pieczątek, można było otrzymać okolicznościowy znaczek z festynu, przypinany do piersi przez Panią Dyrektor i zaproszonych gości.

We współzawodnictwo sportowe włączyli się też rodzice.

Dodatkowo dla wszystkich uczniów odbywały się konkursy prowadzone przez straż miejską oraz przedstawicielkę PKO. Nagrodami były długopisy, breloczki, smycze, notesiki i zakładki do książek. Oczywiście wszystkiemu nadzorował Pyrek.

 

Na każdego ucznia czekała tez na stadionie „zdrowa przekąska”, w której był batonik zbożowy, soczek i jabłko. Spragnionym Rada Rodziców oferowała picie na stoisku z wodą.

 

Między kolejnymi konkurencjami sportowymi uczniowie mogli bawić się w dmuchanym zamku i na trampolinie.

 

maju w ramach kampanii realizowanej przez Wielkopolską Gildię Rolno-Ogrodniczą promującej zdrowe odżywianie, klasy 1 wzięły udział w projekcie „Ja i moja rodzina  jemy owoce i warzywa”. Obok interesujących informacji o warzywach i owocach, przygotowano dla dzieci zdrowy poczęstunek. Zaproszono ich też do konkursu plastycznego na projekt owocowo-warzywnego wzoru, który mógłby być niepowtarzalną ozdobą młodzieżowej bluzy.

  

  

 

kwietniu klasy 4, 5 i 6 wzięły udział w konkursie „Moje ulubione mleczne danie” ogłoszonym w ramach kampanii „Mam kota na punkcie mleka”. Najciekawsze prace zgłosili uczniowie:

Marta Nowicka – kl. Va  - przepis na sernik na bitej śmietanie,

Tomasz Kołodziej – kl. IVa - przepis na lody jagodowe – bezglutenowe,

Weronika Buczkowska – kl. VIb - przepis na gofry z masą z serka mascarpone,

Ola Szymczak – kl. Va - przepis na murzynka na białej pierzynce,

Madga Klamecka – kl. IVa - przepis na czekoladę

Klaudia Baierlein – kl. Va - przepis na makaron ze szpinakiem.

Wszystkim, którzy skorzystają z ich przepisów życzymy SMACZNEGO…..

 

 

 

marcu 2015r. szkoła przystąpiła do projektu Czas na zdrowie”, którego celem jest promowanie idei zdrowego stylu życia, właściwego odżywiania i aktywności fizycznej. Organizatorem konkursu, który przebiega w dwóch etapach jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska z siedzibą w Warszawie. Pierwszy etap polegał na powołaniu 10-osobowego zespołu (z Mają Kieszek na czele), który opracuje własne logo oraz przygotuje i rozpowszechni wśród koleżanek oraz kolegów wiedzę z zakresu żywienia opartego na produktach ekologicznych. Zespół miał też przygotować scenariusz przebiegu Festynu Zdrowia i rozpowszechnić ten pomysł wśród społeczności lokalnej.

 

 

 

Pod koniec listopada ogłoszono w klasach I-III konkurs „Śnieżnobiały uśmiech”, w którym zachęcaliśmy wszystkich uczniów do systematycznego mycia zębów. Kontrola objęła 30 dni grudnia., w których uczniowie mieli codziennie (rano i wieczorem) zaznaczać w tabelce, że umyli zęby. Poranne mycie zaznaczali żółtym kolorem, a wieczorne – niebieskim.

Po zakończeniu akcji do szkoły wpłynęło 45 prac. Z tego do konkursu zakwalifikowało się 40 uczniów, którzy systematycznie, dwa razy dziennie myli zęby. 5 prac trzeba było odrzucić, ponieważ uczniowie myli zęby jedynie sporadycznie.

Wśród osób, które najlepiej dbały o swoje zęby i miały wypełnioną całą tabelkę, Pani Dyrektor na apelu podsumowującym pierwsze półrocze w dniu 12.02.2015rwylosowała nagrodę w postaci elektrycznej szczoteczki do mycia zębów. Otrzymała ją uczennica klasy Ia – Agata Stojczyk.

 

Na tym samym apelu dwie mamy zagrały pouczające przedstawienie, w którym zachęcały do codziennej higieny ciała oraz dbania o czystość odzieży.

 

 

styczniu 2015r. klasy IV-VI wzięły udział w kampanii We Love Eating. W trakcie zajęć uczestnicy uzyskali porady i informacje dotyczące wyrabiania zdrowych nawyków żywieniowych i czerpania radości z kupowania żywności, wspólnego gotowania i spożywania posiłków, częstego picia wody oraz urozmaicania jadłospisów kolorowymi owocami i warzywami. Poznano też korzyści z aktywności fizycznej, znacznie wykraczające poza utrzymanie odpowiedniej wagi, ale też wynikające ze zwiększenia odporności na choroby, poprawiania się jakości snu, polepszania nastroju i zwiększania energii.

  

 

2 i 5 stycznia 2015r przeprowadziliśmy zajęcia promujące zdrowy styl życia powiązane z nauczanymi według planu przedmiotami. Na języku polskim uczniowie czytając etykiety produktów spożywczych poznawali konsumenckie ABC. Oprócz tego opracowywali przepisy na zdrową surówkę. Na matematyce obliczali wskaźnik BMI, GDA oraz kaloryczność niektórych diet. Na przyrodzie ustalali zdrowe diety, tłumaczyli je następnie na język angielski, a na historii poznawali zasady odżywiania w różnych epokach oraz wybierali najzdrowszą dietę. Na godzinach wychowawczych przeprowadzany był turniej owocowo-warzywny, podczas którego zespoły rozwiązywały zagadki, rebusy i kalambury. Natomiast na informatyce opracowywali projekty graficzne plakatów o tematyce zdrowotnej.

 

 

 

 

 

klasach I-III uczniowie wykonywali ilustracje do wierszy o tematyce zdrowotnej, rozpoznawali owoce i warzywa za pomocą różnych zmysłów, klasyfikowali je w zbiory. Wypowiadali się na temat dbałości o zdrowie i tworzyli do tego specjalne hasła. Szczególny nacisk kładli na zasady dostosowania ubioru do warunków pogodowych oraz na znaczenie sportu w życiu każdego ucznia.

 

 

Na przełomie października i listopada realizowaliśmy w klasach projekt edukacyjny kształtujący u uczniów umiejętność zarządzania własnym czasem. Na zajęciach analizowaliśmy organizację własnego dnia pod kątem rodzaju podejmowanych czynności (podstawowe, związane ze szkołą, czas wolny), uczyliśmy się unikać marnowania czasu, formułować własne cele, dostosowywać do nich czynności oraz wybierać priorytety, a także opracowywać własny kalendarz organizacji roku szkolnego.

Projekt składał się z czterech modułów:

I etap: warsztaty na temat efektywnego gospodarowania czasem;

II etap: przeprowadzenie wśród uczniów badania tygodniowego harmonogramu zajęć;

III etap: analiza i opracowanie wniosków oraz wskazówek dla uczniów i rodziców dotyczących efektywnego gospodarowania czasem;

IV etap: spotkanie z rodzicami – przedstawienie wyników badania i rekomendacji oraz przeprowadzenie pogadanek dla rodziców.

  

We wrześniu, w ramach profilaktyki antynikotynowej, oddziały przedszkolne wzięły udział w programie „Czyste powietrze wokół nas”. Dzieci nauczyły się rozpoznawać różne rodzaje dymów oraz przyczyny ich wydobywania się. Szczególną uwagę zwróciliśmy na szkodliwość dymu tytoniowego oraz na skutki palenia. Ćwiczyliśmy też umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni palą.

 

 

19 września 2014r. klasy szóste odwiedziły Namiot Edukacyjny na Placu Mickiewicza w Poznaniu i w ramach programu profilaktyki chorób układu sercowo-naczyniowego, przebiegającego w tym roku pod hasłem „Mamo, Tato dbajmy o serce!”, wzięły udział w „Serdecznej lekcji”. W trakcie zajęć zwracano uwagę na rolę właściwego odżywiania (zwłaszcza unikanie słodyczy i napojów gazowanych) oraz aktywności fizycznej dla zdrowia, a w szczególności dla zapobiegania rozwoju chorób serca.

 

 

 

 

 

 

 


 

rok szkolny 2013/2014

 

 Kształtowanie pozytywnego klimatu społecznego szkoły, sprzyjającego bezpieczeństwu i wszechstronnemu rozwojowi

 

W ostatnim tygodniu nauki we wszystkich klasach odbyły się zajęcia w ramach programu „Bezpieczne Wakacje 2014” kształtujące u uczniów zasady bezpieczeństwa w różnych sytuacjach związanych z wypoczynkiem letnim.

  

23.06.2014r. w auli szkolnej odbył się coroczny sejmik uczniowski z udziałem przedstawicieli wszystkich klas oraz zaproszonych gości – przewodniczącej Rady Rodziców, przedstawicieli policji z wydziału do spraw nieletnich, straży miejskiej oraz dyrekcji szkoły. W czasie spotkania uczestnicy omówili wyniki ankiet dotyczących atmosfery w szkole oraz opracowali sposoby podniesienia poczucia bezpieczeństwa. Przeanalizowano też problemy związane z bezpieczną drogą do i ze szkoły. Wypracowane wnioski stały się podstawą raportu zgłoszonego do Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.

  

Od zawsze wiadomo, że ruch i taniec łagodzą obyczaje. Wraz z nastaniem cieplejszych dni Pan Rafał Węglarz postanowił zagospodarować uczniom duże przerwy, organizując na boisku aerobik przy muzyce.

 

 

 

II półroczu wszystkie klasy wzięły udział w projekcie edukacyjnym „Uczymy się, bawimy i działamy wspólnie, niezależnie od dzielących nas różnic”, kształtującym postawę wzajemnego szacunku, współpracy i tolerancji. W rywalizacji między klasami w pionie młodszym zwyciężyła klasa 3a, w wśród starszych uczniów na czoło wysunęła się klasa 5a. Gratulujemy zwycięzcom.


W dniu 06 listopada 2013r odbyło się kolejne spotkanie pedagoga szkolnego z klasowymi koordynatorami do spraw bezpieczeństwa (kl. IV,V i VI). Uczniowie wypełniali ankiety graficzne ( czerwonym kolorem zaznaczali odpowiedź TAK i zielonym – odpowiedź NIE) odpowiadając na następujące pytania:

 

  1. Czy w tym roku szkolnym na terenie szkoły byłaś/byłeś ofiarą przemocy ze strony innych uczniów?
  2. Czy w tym roku szkolnym byłaś/byłeś świadkiem przemocy w stosunku do innych uczniów?
  3. Czy zdarzyło się, że w czasie przerwy byłaś/byłeś popychana/popychany przez innych uczniów?
  4. Czy na terenie szkoły lub boiska szkolnego ktoś próbował wyłudzić od Ciebie pieniądze lub inne rzeczy
  5. Czy inni uczniowie przeszkadzali Ci w korzystaniu z toalety?
  6. Czy w szkole ktoś groził Ci pobiciem?
  7. Czy inni uczniowie wyśmiewają się z Ciebie?
  8. Czy inni uczniowie przeszkadzają Ci w nauce w czasie lekcji?
  9. Czy inni uczniowie przeszkadzają Ci w spokojnym zjedzeniu śniadania?

 

Wszyscy uczniowie stwierdzili, że nikt nie próbował wyłudzić od nich pieniędzy lub innych rzeczy. Mogą też spokojnie zjeść drugie śniadania. Tylko ! 7% badanych uczniów twierdzi, że byli ofiarami przemocy, ktoś groził im pobiciem lub przeszkadzał w korzystaniu z toalety. Bardzo dużym problemem jest brak dyscypliny podczas lekcji (92% respondentów) oraz potrącania i popychania w czasie przerw (83% badanych). Wspólnie z uczniami podejmiemy kroki w celu poprawy tej sytuacji.


Pod koniec września 2013r. powołano w klasach IV-VI koordynatorów, którzy ściśle współpracowali z pedagogiem szkolnym i zwracali szczególną uwagę na problemy związane z bezpiecznym pobytem całej naszej społeczności w szkole. Pierwsze spotkanie odbyło się 09.10.2013r. Uczniowie wypełniali ankiety graficzne – na planie szkoły oraz okolic zielonym kolorem zaznaczali miejsca dla siebie i kolegów bezpieczne, a czerwonym – te, w których czują się zagrożeni. Na terenie budynku szkolnego wyznaczono dwa miejsca, w których uczniowie mają problemy z przemocą i agresją. Są to;

 

- holl szkoły;

 

- tylna klatka schodowa.

 

Na terenie boiska problemy pojawiają się na placu zabaw i w okolicy śmietnika. Większą uwagę należy tez zwrócić na bezpieczną drogę do i ze szkoły. Ustalono, że należy zwiększyć dyżury nauczycielskie w hollu szkoły i w okolicach tylnej klatki schodowej (zwłaszcza na drugim piętrze). Poza tym z uczniami należy przeprowadzić dodatkowe zajęcia na temat bezpiecznej drogi do i ze szkoły.


Pod koniec września dowiedzieliśmy się, że nasze działania związane z tworzeniem dla każdego dziecka przyjaznej atmosfery zostały docenione przez Fundację Pomocy Rodzinom i Chorym na Mukowiscydozę „Matio”. Było nam miło, że nasz chory kolega powiedział „kocham moją szkołę”. W imieniu Fundacji podziękowanie szkole złożyła P. Ewa Wróbel.


Na początku września uczniowie razem ze swoimi wychowawcami opracowali regulaminy szkolne i podpisami potwierdzili, że się z nimi zapoznali. Szczególnie rozpropagowano regulamin „Ucznia na medal”, wybieranego w każdej klasie pod koniec każdego miesiąca. Może nim zostać osoba, która: zawsze odrabia zadania domowe, nie ma żadnej oceny niedostatecznej, spóźnień, godzin nieusprawiedliwionych, spostrzeżeń negatywnych, uczestniczy w dodatkowych zajęciach, kulturalnie spędza przerwy i zrobiła coś pożytecznego na rzecz klasy, szkoły i środowiska.

 

 


 

 - Promowanie zdrowego stylu życia

W ramach wdrażania uczniów do zachowań sprzyjających zdrowiu, jego poprawie i ochronie, każda klasa zobowiązała się do zorganizowania raz w roku Dnia Promocji Zdrowia. Kolejność ustalono w drodze losowania.

czerwcu 2014 roku uczniowie klasy 2a w ramach Dni Promocji Zdrowia zbierali przepisy kulinarne na zdrowe dania z różnych klas i stworzyli księgę kucharską Zdrowe  dania SP 82 z Poznania. W ramach zajęć zintegrowanych wykorzystała przepisy na zdrowe kanapki przygotowując sobie drugie śniadanie. Książka przekazana została do Biblioteki szkolnej.

 

maju wszyscy uczniowie wzięli udział w projektach edukacyjnych promujących zdrowy styl życia w szkole i w środowisku pozaszkolnym. W klasach IV-VI nosił on tytuł „Żyję zdrowo”, a w klasach młodszych „Żyję zdrowo i bezpiecznie”. Największy nacisk położyliśmy na propagowanie bezpiecznych form wypoczynku. Doskonale wpisała się w to olimpiada sportowa zorganizowana przez pana Rafała Weglarza na stadionie AWF.

 

 

kwietniu klasa 4a promowała wśród uczniów zasady zdrowego żywienia oraz częstowała zdrowymi przekąskami. Podobny charakter miały działania podejmowane przez klasę 6a w maju.Dodatkowo jeszcze zorganizowano dla wszystkich konkurs na temat zdrowego żywienia.

 

 

Przez cały kwiecień klasy I-III brały udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym Akademia Czystych Rąk Carex. Celem zajęć było wyrobienie prawidłowych nawyków związanych z higieną rąk, których stosowanie pomoże ustrzec się przed infekcjami. Ustaliliśmy, kiedy należy myć ręce, nauczyliśmy się prawidłowo je myć oraz poznaliśmy niektóre choroby brudnych rąk. Bardzo skutecznie pomagała nam w zdobywaniu tych umiejętności pani pielęgniarka.

 

 

marcu klasa 3a zajmowała się witaminami, czyli substancjami, które są potrzebne każdemu człowiekowi dla prawidłowego wzrostu i rozwoju. Nie mogą jednak być wytwarzane przez organizm i dlatego muszą być dostarczane z pożywieniem. Każda klasa losowała jedną witaminę i starała się szukać jak najwięcej produktów, które ją zawierają. Efektem pracy były kolorowe plakaty.

 

 

lutym Dzień Promocji Zdrowia zorganizowała klasa 5b. Przeprowadzono w klasach zajęcia na temat zdrowego odżywiania oraz znaczenia warzyw i owoców w naszej codziennej diecie. Uczniowie przygotowali własne piramidy zdrowia.

 

 

Dodatkowo uczniowie przygotowali dla swoich kolegów przedstawienie „Palić, nie palić – oto jest pytanie”, zniechęcające młodzież do sięgania po papierosy.

 

Za włożony wkład pracy otrzymaliśmy podziękowania ze Stacji SANEPID

"Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Poznaniu składa serdeczne podziękowanie uczniom klas V oraz ich opiekunom za udział

w konkursie pod hasłem „Palić, nie palić - oto jest pytanie?” na graffiti o tematyce antytytoniowej.

Dziękuję za wkład pracy włożony w prowadzenie edukacji antynikotynowej 
w środowisku szkolnym i zachęcam do udziału w kolejnych edycjach konkursu."

Informacja o podsumowaniu etapu powiatowego konkursu została zamieszczona na stronie internetowej PSSE w Poznaniu.

 

styczniu Dzień Promocji Zdrowia zorganizowała klasa 3b. Zachęciła klasy  I-VI do przygotowania plakatów pod hasłem „Propagujemy zdrowy styl życia”. Zostały one umieszczone na drzwiach sal lekcyjnych. Pierwsze miejsce zdobył plakat wykonany przez uczniów klasy 1a. Zwycięzcy otrzymali jabłka.

grudniu klasa 2b przygotowała quiz owocowo-warzywny pt. „Smacznie, zdrowo, kolorowo” składający się z różnorodnych zadań: zagadek, rebusów, pytań tematycznych, palindromów i kalamburów. Quiz miał trzy stopnie trudności: najłatwiejszy dla klas I-III, trudniejszy dla klas starszych, a najtrudniejszy – dla rodziców.

Zadania zostały wywieszone na tablicy w holu wejściowym, a o zasadach rozwiązania poinformowano przez szkolny radiowęzeł. Uczniowie i rodzice przez kilka dni mieli możliwość podawania poprawnych odpowiedzi do specjalnej skrzyneczki przy portierni. Najwięcej poprawnych odpowiedzi wpłynęło od uczniów klas trzecich i pierwszych. Niestety konkurs odniósł słaby oddźwięk u uczniów klas starszych, a od rodziców wpłynęły jedynie błędne odpowiedzi.

Z każdej klasy, z której uczniowie odpowiedzieli prawidłowo na wszystkie zadania, na apelu szkolnym w dniu 31 stycznia została nagrodzona losowo wybrana osoba.

Uczniowie nagrodzeni: Szymon Lubczyński – kl. 1b, Adrian Brzóska - klasa 2b, Zuzanna Kubala - kl. 3a i Maksymilian Świgoń – kl. 3b.

 

4 listopada w ramach Dnia Zdrowia kilka atrakcji przygotowały klasy: 6b i 4b. Pierwsza z nich wystawiła w hollu szkoły stoisko z owocami oraz warzywami, którymi częstowano wszystkich uczniów.

 

 

10 października Dzień Promocji Zdrowia zorganizowała klasa 5a. Zaproszono do pomocy ratownika medycznego – p. Justynę (PCK). Dla wszystkich uczniów przeprowadzono warsztaty z pierwszej pomocy przedmedycznej. Uczestnicy poznali teoretyczne i praktyczne sposoby ratowania życia i zdrowia w takich przypadkach, jak: zakrztuszenie, krwawienie z nosa, rany kończyn dolnych i górnych, napady epilepsji, pomoc nieprzytomnemu człowiekowi. Przypomnieli sobie też sposoby wzywania pomocy, zabezpieczania miejsca zdarzenia oraz numery telefonów alarmowych.

 

Na kolejnej lekcji zaproszono do auli klasy 1-4 i pokazano im krótkie przedstawienie jak udzielać pierwszej pomocy oraz skutecznie wzywać pomoc.

 

Klasa Va pokazała też prezentację przygotowaną przez Weronikę Lewandowską o zdrowym stylu życia, która zakończyła się konkursem wiedzy o zdrowiu. Zwycięzcy dostali zdrowe nagrody, a pozostali uczniowie otrzymali zdrowe przekąski.

W tym dniu na przerwach można było spotkać też „zespoły medyczne” i osoby propagujące zdrową żywność. Rozdawaliśmy ulotki z przepisami na zdrowe i smaczne posiłki oraz kawałki jabłek jako zdrowe przekąski.

 

 

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowania naszego serwisu. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.